Nagyvilág
Pius profil k
Jézus Szíve Plébánia Pécs

"Jöjjetek hozzám, akik megfáradtatok" /Mt 11,28/

„Iszlám Állam” vagy vallási kultúra?


„Olyan iszlámért küzdünk, nem utolsó sorban egyetemi oktatókként, amelyből emberiesség, erőszakmentesség, a sokféleség megbecsülése és az emberek – hovatartozásuktól független – tisztelete fakad.”
Mecset Kreuzberg
„Iszlám Állam” vagy vallási kultúra?
Németországi iszlám teológusok és vallási tisztségviselők állásfoglalása

Címke: Iszlám Állam, iszlám és erőszak, iszlám kritikai teológia, németországi iszlám tanszékek, vallás és kultúra

A németországi iszlám teológiai tanulmányok intézményi képviselőinek állásfoglalása a Közel-Keleten kibontakozó politikai fejleményekről a frankfurti Goethe Egyetemen megrendezett, „Az iszlám teológia horizontjai” című kongresszus alkalmából

Mélységes megdöbbenéssel értesülünk a Közel-Keleten zajló jelenlegi eseményekről és az úgynevezett „Iszlám Állam” (ISIS) különféle hitű polgári személyek, illetve fogolyok ellen elkövetett terrorcselekményeiről. Az ISIS követői által véghezvitt rettenetes erőszak tagadja az emberiesség szabályait és a civilizációs normákat, amelyeknek kialakulásában az iszlámnak is fontos szerepe volt, és amelyek rá is érvényesek. Szigorúan elutasítjuk és a legélesebben elítéljük azt az értelmezést, amely az iszlámot a gyűlölet és az erőszak archaikus ideológiájává torzítja.

Európában egyre több fiatal követi az ISIS és más szélsőséges politikai képződmények gondolkodásmódját. Mi, az iszlám teológiájának egyetemi oktatói tudatában vagyunk ama kötelességünknek és felelősségünknek, hogy az iszlám efféle értelmezéseivel épp az iszlám hagyományokra tekintettel szegüljünk szembe. Nem engedhetjük, hogy szélsőségesek és terroristák kisajátítsák az iszlám hiteles értelmezését, amelynek Németországban a társadalom szívében, többek közt az egyetemeken kell megformálódnia.

Olyan iszlámért küzdünk, nem utolsó sorban egyetemi oktatókként, amelyből emberiesség, erőszakmentesség, a sokféleség megbecsülése és az emberek – hovatartozásuktól független – tisztelete fakad.

A Közel-Keleten, de a világ más tájain is tapasztalható konfliktusok láthatóvá teszik, hogy nyomorúságos politikai és társadalmi körülmények között villámgyorsan kialakulhat a vallás erőszakközpontú értelmezése.

Ezzel szemben Európa demokratikus és liberális alkotmánnyal rendelkező államaiban esélyünk van a csatlakozásra az iszlám szellemtörténeti és vallási hagyományainak gazdag örökségéhez, miként arra is, hogy másokkal találkozva kritikai távlatokat nyissunk. Az egyetemi hallgatók így válhanak képessé arra, hogy saját vallásuk forrásait a termékeny kölcsönösség megteremtésének eszközeiként fogják fel, és tevékenyen bekapcsolódjanak a német társadalom jövőjének formálásába, amelyhez éppúgy hozzátartozik a muszlim közösség Németország részeként való elismerése, mint az ezt akadályozó múltbeli és újabb keletű iszlám-ellenes túlkapások komolyan vétele.

Az iszlám tudáskészletének gyarapítása és normáinak kijelölése csak az iszlám tanításával és gyakorlatával való elmélyült foglalkozás révén, az ezt szavatoló szabadelvű környezetben választható külön a politikai elnyomás válságos viszonyaitól és kontextusaitól. És csakis így találhat az iszlám produktív válaszokat a globális együttélés kihívásaira. Lényeges előfeltétele ennek a tudományos ismeretgyarapítás szabadsága a német egyetemeken. (Mérleg)

Az aláírók listája és az állásfoglalás német szövege a frankfurti egyetem honlapján »